Noticias



Patrimoni autoriza a destruir las caballerizas aparecidas en Es Born


El servicio de Patrimoni del Consell insular ha dado luz verde al Ministerio de Fomento para destruir las estructuras aparecidas en el subsuelo donde se encontraba la platea del Teatre des Born al entender que no revisten entidad suficiente para tener que garantizar su preservación.
El informe que la arqueóloga Joana Gual ha remitido al Ajuntament de Ciutadella concluye que parte de los restos corresponden a la última reforma llevada a cabo en el teatro en los años 80, pero sí existen otras estructuras que corresponden a las antiguas caballerizas británicas del siglo XVIII. «Podría tratarse del antiguo cuartel militar existente en la ciudad bajo dominación británica, pero nada de lo hallado tiene un excesivo valor arquitectónico», afirma.
Es por ello que, con el debido seguimiento arqueológico, se está procediendo a desmontar ya los muros, el pozo y el pilar del antiguo edificio de época británica para poder proseguir así con las obras, que en su planta sótano prevén la construcción de los camerinos del renovado teatro.
Sólo se documenta

El equipo de arqueólogos comandado por Montserrat Anglada, con la supervisión del director de la obra, José María Forteza, se limita exclusivamente a «documentar» los restos aparecidos, ya que -a decir de Gual- «no vale la pena gastar esfuerzos en conservar unas estructuras tan débiles y de poca entidad».

Hasta ahora no se tenía ninguna constancia material de la existencia de estas estructuras, por lo que su irrupción ha permitido conocer más detalles acerca de la historia del Teatre Municipal del Born.
La investigación del hallazgo se inició hace dos semanas, a finales de marzo, cuando técnicos del servicio de Patrimoni del Consell se desplazaron personalmente hasta Ciutadella para evaluar sobre el terreno la valía arqueológica de los restos. Estas mismas estructuras fueron visitadas a principios de semana por los miembros que conforman la comisión asesora municipal de Patrimoni.
Fuente: Diario Última Hora Menorca, 4/04/2012


El Consell destina este año 105.000 euros aentidades culturales

El Consell de Menorca ha aprobado las bases para la concesión de ayudas a las entidades culturales de la isla, que en conjunto ascenderán este año a 105.000 euros.
Según ha informado la consellera de Cultura, Patrimonio y Educación, Maruja Baíllo, "el objetivo de estas aportaciones consiste en contribuir a hacer posible la vida asociativa de estos colectivos".
"Nuestra voluntad, como Consell Insular, es ayudar en la medida de nuestras posibilidades a las actividades que dinamicen las iniciativas culturales de Menorca", ha declarado.
Fuente :Diario ABC, versión digital, 6/04/2012



Aparecen las caballerizas inglesas bajo el Teatre des Born

Hallan en la platea los restos del cuartel de la dominación británica en Ciutadella




Las obras de reforma del Teatre des Born han puesto al descubierto los restos del antiguo cuartel militar en Ciutadella durante la dominación británica. El hallazgo era previsible teniendo en cuenta que el auditorio teatral se construyó sobre el edificio que en el siglo XVIII erigieron los ingleses. No obstante, no había constancia material, por lo que la aparición de los restos contribuirá a conocer un poco más sobre este antiguo edificio británico.



Según informa la concejala de Cultura del Ayuntamiento de Ciutadella, Auxiliadora Pons, la arqueóloga Montserrat Anglada y su equipo han documentado los restos de los muros de lo que fueron las antiguas caballerizas de las tropas inglesas, un pozo para el abastecimiento de agua y un pilar del cuartel. Los restos han aparecido bajo la platea del Teatre des Born.

La edil comenta que el martes visitaron los restos aparecidos los técnicos del Departamento de Patrimonio del Consell para levantar acta del hallazgo y documentar las estructuras descubiertas. Indica que el seguimiento arqueológico de las obras y las labores de estudio de los restos han sido contratados por la empresa adjudicataria, Constructora San José SA, bajo la supervisión del director de la obra, el arquitecto José María Forteza Oliver, de Arquison Estudi d’Arquitectura.

La concejala de Cultura explica que el hallazgo no alterará el calendario previsto de ejecución de los trabajos. Avanza que los arqueólogos documentarán y catalogarán los restos aparecidos. Luego deberán ser desmantelados para permitir la excavación del suelo de platea, por debajo del cual se habilitará una planta sótano en la que se ubicarán los camerinos del nuevo Teatre des Born.




Fuente: Diari Menorca, versión digital, 22/03/2012

Un edificio con 182 años a sus espaldas

Tal día como hoy se inauguraba el Teatre Principal de Maó tras unas obras que lo convertirían en un referente cultural
El Teatre Principal de Maó está hoy de enhorabuena ya que celebra su 182 aniversario. Tal día como hoy, tantos años atrás, se inauguraba el edificio proyectado y dirigido por el empresario Giovanni Palagi, convirtiéndose en un espacio esencial para la cultura menorquina, dado que el teatro construido hacía una década resultaba insuficiente para llevar a cabo las nuevas obras que llegaban de Italia.El espacio se abría a la sociedad isleña con una capacidad para casi mil espectadores. De estilo italiano, la sala posee forma de herradura y el patio, con un palmo de inclinación, va rodeado de 16 arcos que sustentan tres pisos de palcos más el del gallinero. Los maestros Alfons Hernández, y Josep y Pere Pons realizaron la obra, mientras que la decoración escénica quedó a cargo del artista ciudadelano Andrés Galbis.


El teatro fue acondicionándose a lo largo de todo el siglo XIX. En 1845 se amplía con la adquisición de algunos inmuebles colindantes; en 1859 se reforma interiormente y se construye la fachada neoclásica; y en el año 1894 es dotado de alumbrado eléctrico.
Es a principios del siglo XX cuando se adecuan sus instalaciones a las nuevas normas de seguridad y, tras la Guerra Civil, se procede a una gran restauración para arreglar los desperfectos ocasionados por una bomba que cayó a la altura del escenario.

Posteriormente, en la misma década de los cuarenta, se adquirieron diferentes inmuebles de la Costa de Deià para ampliar las zonas de servicios complementarios y mejorar los sistemas de seguridad.

En los años 80, coincidiendo con su 150 aniversario, se realiza una remodelación que resulta insuficiente para un edificio que se ha mantenido en activo durante un siglo y medio y que empieza a notar el paso del tiempo. Gracias a un programa de rehabilitación de teatros históricos, se asume una importante obra de restauración que cerrará el ‘Principal’ durante casi cinco años.

Se dota al edificio de nuevas tecnologías e instalaciones para afrontar los montajes más vanguardistas, además de crear modernas estancias y espacios para la interacción con el público.

En junio de 2001, se inauguraba de nuevo el Teatre, con lo cual, el junio pasado también se celebraba el décimo aniversario de la reinauguración.

Actualmente, el teatro desarrolla su programación navideña. Mañana viernes actuará el mítico grupo La Guardia, mientras que el domingo será Sergio Fernández quien ofrezca su monólogo “La parroquia del Monaguillo”.

A partir del martes 20, los festivales y conciertos navideños se adueñarán del escenario del ‘Principal’.



Fuente: Diari Menorca,versión digital,15/12/2011

El Consell reduce a sólo 10.000 € su aportación al objetivo Menorca Patrimonio de la Humanidad

 La partida de Patrimonio cae en global un 26%, aunque la ayuda al mantenimiento del eclesiástico sube un 25%

Prácticamente no ha empezado a caminar y ya sufre recortes. El objetivo consensuado por unanimidad en el seno del Consell Insular de presentar candidatura para que el legado monumental de Menorca sea declarado Patrimonio de la Humanidad por la Unesco se ve frenado en los presupuestos para 2012 del máximo órgano insular. El equipo de gobierno ha decidido reducir a tan solo 10.000 euros la partida económica para preparar la candidatura.


El anterior gobierno previó por primera vez una inversión de 18.000 euros a tal efecto, sin embargo, la reducción aplicada para el año que viene, del 44%, siembra dudas sobre el impulso real que se le quiere dar a ese gran objetivo de futuro. Con esos 18.000 euros, tal y como explicó ayer el anterior responsable de Cultura, Joan Lluís Torres, se ha avanzado en la redacción definitiva del listado de 20 monumentos y se estaba en proceso de seleccionar cuáles eran los siguientes pasos. La elaboración de material audiovisual para promocionar el legado talayótico y la catalogación de los monumentos eran los pasos a seguir.

Todo ello hasta mayo, cuando llegaron las elecciones al Consell Insular que dictaminaron un cambio de gobierno. A partir de entonces se desconocen los pasos que se han dado en el camino hacia la consecución del objetivo. Este diario trató ayer de averiguar los avances producidos, aunque no obtuvo respuesta de los nuevos responsables. Con las cifras en la mano, el descenso en 8.000 euros de la aportación económica no resulta esperanzador.

Al margen de la partida destinada exclusivamente a la declaración de Menorca como Patrimonio de la Humanidad, el presupuesto general para Patrimoni Històric también se ha visto reducido en un 26%. De los 725.713 euros que se han asignado a este programa en 2011 se pasará a los 537.721 euros del año que viene.

Entre la reducción generalizada de las ayudas y becas a la investigación y a la preservación patrimonial destaca por lo contradictorio el aumento de 30.000 a 40.000 euros en las ayudas para el patrimonio de la Iglesia, a pesar de que su representante ha siso excluido de la comisión de patrimonio.


Fuente: Diario Última Hora Menorca,versión digital, 14/12/2011

La desclasificación de
secretos militares dará nuevos datos sobre la Guerra Civil en Menorca





En el Centro de Historia y Cultura Militar de Balears se custodian las cajas que contienen los documentos calificados como secretos anteriores a 1939, pendientes de su desclasificación si prospera la propuesta realizada por el Ministerio de Defensa y que está pendiente de ratificación por parte del Gobierno. La decisión, en todo caso, deberá ser adoptada por el Ejecutivo que presidirá Mariano Rajoy.
Aunque se descarta la existencia de documentos que supongan un cambio radical respecto a lo conocido hasta ahora, los papeles permitirán dar a conocer nuevos «detalles» sobre el papel del Ejército en Balears durante la Guerra Civil. En concreto, la desclasificación está previsto que afecte a tres aspectos: la ofensiva de Portocristo tras el desembarco republicano de Bayo, la decisiones adoptadas tras arrebatar Menorca del control de la República y, por último, los planes de defensa militar de Mallorca previos a 1936. Todos los documentos están referidos al papel del Ejército de Tierra.
Cabe señalar que en el Centro de Historia y Cultura Militar de Balears, considerado como un archivo intermedio, se almacenan en la actualidad 30.000 cajas de documentación militar, las cuales ocupan estanterías que tienen una longitud de cuatro kilómetros y medio. La desclasificación que tiene que aprobar el Gobierno, la primera que se realizará en el actual régimen democrático, sólo afectará una mínima parte de los fondos documentales del archivo militar de Balears.

Al margen del acuerdo de desclasificación que tiene que tomar el Gobierno, cabe indicar que los documentos también deberán ser analizados desde la perspectiva de la Ley de Protección de Datos.

En este sentido se recuerda que la apertura de los archivos no se podrá realizar de una manera inmediata, toda vez que los documentos tendrán que analizarse en función de la preservación de la identidad de algunos de sus protagonistas en la medida que puede quedar afectada su honorabilidad o la de sus descendientes. La cuestión, así, se plantea como más compleja, aunque supondrá un gran avance para obtener nuevas fuentes documentales sobre un período tan controvertido como el de la Guerra Civil.


Fuente: Diario Última Hora, versión digital,11/12/2011

Noves sorpreses arqueològiques

L’equip científic que excava el jaciment del Coll de Cala Morell ha descobert un molí de moldre gra intacte i una pica d’argila circular inèdita que converteixen el recinte de fa 3.000 anys en un llegat únic

Els resultats preliminars de l’excavació del jaciment del Coll de Cala Morell han sorprès l’equip d’arqueòlegs i ha superat tota expectativa inicial. La feina manual i laboriosa ha posat al descobert la primera naveta d’habitació de fa 3.000 anys d’un conjunt de 13 cases amb forma absidal, del que va ser un poblat fortificat construït a la zona més inhòspita de Cala Morell i amb espectaculars vistes de la platja, es Cul de sa Ferrada i sa Punta de s’Escullar.


Han aparegut dos elements que converteixen aquest jaciment en un poblat costaner únic a l’Illa i en un nou referent de la prehistòria a Balears. Pels arqueòlegs ha estat emocionant la troballa d’un molí de moldre gra sencer, just davant la façana de l’edifici.

És el primer que apareix intacte en un jaciment prehistòric de Menorca, i amb la particularitat d’haver aparegut damunt la taula de pedra original. Al costat, ha aparegut una pica o estructura circular d’argila sense coure, que segons Damià Ramis, codirector de l’excavació, és la primera vegada que apareix a Menorca. Es desconeix el seu ús, tot i que els arqueòlegs tenen la hipòtesi de que tingués la funció de contenidor o com a base per a posar-hi una peça de ceràmica.


A l’interior de la naveta d’habitació, amb el cul de la casa orientat al nord i la porta al sud, s’ha trobat un amotlló, la peça que probablement es feia servir per a moldre el gra al molí; i restes ceràmiques molt fragmentades que en un primer moment confirmen que l’habitacle va ser habitat per darrera vegada al final de l’època del Bronze (1.000-1.200 A.C.). A l’interior ha aparegut una estructura rectangular de pedra que apunta que es va fer servir com a foganya, i una filera de pedres que podrien ser un banc lateral per a seure, associat a la llar de foc.


L’existència de les restes d’una murada prehistòrica al Coll de Cala Morell era coneguda, però no va ser fins el 1996 quan Lluís Plantalamor i Gustau Juan van topografiar les navetes. L’excavació ha permès destapar la primera de les cases del poblat, la nombre 11, amb parets d’un metre d’alçada i paviment de pedra viva. El sorprenent del cas és que tres mil·lenis després de ser utilitzades no s’ha trobat cap indici d’espoli.


Una altra troballa curiosa i interessant pels arqueòlegs és el femer, en un racó de la casa, integrat per ossos d’animals, el que pot oferir informació cabdal sobre l’alimentació de les devers 80 persones que es calcula vivien al poblat. Les restes són majoritàriament de bòvids, però també hi ha ossos d’ovins, caprins i porcins. Només ha aparegut un caragol marí. Al costat dels habitatges s’han localitzat dues basses, segurament per a l’abastiment d’aigua dels pobladors.


Les restes materials trobades permetran interpretar als arqueòlegs com vivia el grup que habitava les 13 navetes i perquè escollí l’inhòspit paratge del Coll de Cala Morell per a habitar. De moment es descarta que fos un lloc defensiu per a que els pobladors es poguessin refugiar esporàdicament, degut als testimonis de vida domèstica permanent.
Els arqueòlegs estudiaran si abans del Bronze final el poblat ja va ser habitat i la possible relació del jaciment amb les dues coves d’enterrament més antigues de la necròpolis de Cala Morell. Damià Ramis i Magdalena Salas, de Mallorca, i Antoni Ferrer i Montserrat Anglada, de Menorca, són els arqueòlegs responsables de l’excavació i de la investigació que aportarà nova informació per a resoldre un enigma més de la prehistòria menorquina.

FUENTE:  Diario Menorca, versión digital,19/10/2011

  La revista "Serra d’Or" reprèn la veu de Menorca


El número d’octubre de Publicacions de l’Abadia de Montserrat dedica un dossier a l’Illa coordinat per la filòloga Josefina Salord
Comentarios
Menorca torna a ser protagonista de la prestigiosa revista “Serra d’Or”. El número 622 de la publicació dirigida per Josep Massot i Muntaner presenta un dossier dedicat a l’Illa que, segons la seva coordinadora Josefina Salord, tracta “d’aspectes diversos de la realitat present de l’Illa des de la perspectiva del que és el resultat de processos transformadors i dinàmics al llarg del temps”.

Sota el genèric de “Menorca: memòria del present”, l’edició d’octubre de Publicacions de l’Abadia de Montserrat dóna veu a les reflexions -amb un valuós caire divulgatiu i literari- del coordinador científic de l’Institut Menorquí d’Estudis (IME) i director de l’Enciclopèdia de Menorca, Josep Miquel Vidal Hernández (“De la Societat Maonesa a l’Institut Menorquí d’Estudis”); de la catedràtica de la Universitat de Granada, cap de la Secció d’Història i Arqueologia de l’IME i vicepresidenta de l’Ateneu, Margarita Orfila (“Maria Lluïsa Serra Belabre en el centenari del seu naixement”); del cap de la Secció de Llengua i Literatura de l’IME, Ismael Pelegrí Pons (“La literatura menorquina: motius per a l’optimisme”); i del director en funcions de l’Observatori Socioambiental de Menorca, David Carreras Martí (“La majoria d’edat de la Reserva de Biosfera de Menorca”).

“La iniciativa ha sortit de ‘Serra d’Or’”, explica Salord qui confia en afermar la col·laboració entre la revista i l’IME amb la fita de donar cabuda a més articulistes. “Aquest dossier es situa dins una tradició de monogràfics dedicats a Menorca des de l’any 1964”, subratlla.

Divulgació illenca des de 1964


Al mític exemplar de “Menorca ahir i avui” - que s’obria amb una coberta on es reproduïa una fotografia de Sant Joan de Toni Vidal-, aparegué el famosíssim article del professor Jordi Carbonell, “La cultura a Menorca”. Llavors s’encetà una tribuna amb grans autoritats d’època com Francesc de Borja Moll, Pilar Benejam, Mascaró Pasarius, Maria Lluïsa Serra, Joan Gutiérrez Pons, Martí i Camps, Duran i Canyameres o Alexandre Cirici, entre d’altres. El 2004 l’Ajuntament de Maó va fer una edició facsímil per commemorar els 50 anys.

A l’edició de 1964 li seguiren: el monogràfic “Menorca actualitat” (any 1991), amb articles, entre d’altres, de Salvador Castelló, Francesc Florit Nin, Joan J. Gomila, Joan F. López Casasnovas, Ignasi Mascaró, Antoni Moll, Maite Salord o la pròpia Josefina Salord; i “Menorca avui” (2002) amb textos de Miquel A. Limón, Sergi Marí, Vidal Hernández, Joan J. Gomila, Cristina Andreu i López Casasnovas.

La proposta de Josep Massot a l’IME s’aprovà en consell científic. Un interès amb la voluntat de configurar un dossier d’actualitat però amb una “perspectiva de tot allò que del passat integra el present”. “Els quatre articles contemplen el present des de tot allò que s’ha anat fent fins a arribar aquí”, afegeix. Així, a l’especial no podia faltar la visió de Vidal Hernández sobre l’IME arrel dels seus 25 anys de funcionament a manera d’un petit assaig d’història cultural amb una mirada des del camí iniciat en la societat maonesa del XVIII; les lletres al voltant de Maria Lluïsa Serra en el centenari del seu naixement, per Margarita Orfila; la literatura menorquina amb una espècie d’auditoria a càrrec d’Ismael Pelegrí que signa un text fresc i original amb la menció d’autors com Pau Faner, Maite Salord, Ponç Pons o Josep M. Quintana; i finalment la majoria d’edat de la Reserva de Biosfera a càrrec de David Carreras.
FUENTE: Diario Menorca, versión digital,20/10/2011



El legado de una vida dedicada al patrimonio

El Museu de Menorca acoge una exposición sobre Maria Lluïsa Serra en su condición de arqueóloga y conservadora

Las autoridades y un numeroso público asistió ayer al acto inaugural - Paco Sturla El Museu de Menorca acoge una interesante y documentada exposición sobre la hija ilustre de Maó Maria Lluïsa Serra (1911-1967), en su doble faceta de arqueóloga y conservadora del Museo Provincial de Bellas Artes, cargo que desempeñó entre 1953 y 1967. La muestra ha sido organizada por la Conselleria de Cultura del Govern, el Departamento de Cultura del Consell insular y el propio Museu de Menorca, bajo la dirección de Lluís Plantalamor, el comisariado de Cristina Andreu y Octavi Pons, y la coordinación y montaje de Francesc Isbert.

La consellera de Cultura, Maruja Baíllo, destacó la labor de Maria Lluïsa Serra como directora del museo de la ciudad y arqueóloga que excavó en catorce yacimientos de la Isla, además de la divulgación de los bienes artísticos y de la historia, todo ello reflejado en la citada exposición. Baíllo recordó que el Consell insular declaró el 2011 Año Serra Belabre, con motivo del centenario de su nacimiento, cuyo programa conmemorativo ha contado con la participación del Ayuntamiento de Maó, IME, Ateneu de Maó, Arxiu d’Imatge i So de Menorca, Biblioteca Pública de Maó, las asociaciones Martí Bella y Hospital Illa del Rei, y el Centre d’Estudis Locals d’Alaior. La consellera destacó la presencia de fotografías inéditas en la exposición y agradeció las donaciones de materiales efectuadas por su familia, lo que permite el estudio de su obra.

La directora general de Cultura del Govern, Isabel Cerdà, subrayó que la personalidad de Serra Belabre estaba sustentada sobre cuatro pilares: su labor como arqueóloga y persona conservadora del patrimonio; la divulgación de bienes artísticos y la organización de exposiciones; la labor investigadora de la arqueología, la historia y el arte; y como promotora del mundo artístico.

Por su parte, el director del Museu de Menorca, Lluís Plantalamor, aseguró que ayer era un gran día para la instalación museística, por cuanto se tributaba un merecido reconocimiento a la anterior directora del museo de la ciudad. Plantalamor señaló que el actual Museu de Menorca alberga una pequeño legado de la arqueóloga y conservadora del museo Maria Lluïsa Serra.

FUENTE: Diario Menorca, versión digital,08/10/2011
http://www.menorca.info/menorca/450290/legado/vida/dedicada/patrimonio



En memoria de "los héroes de Francia"

La Fundación Hospital Isla de Rey inauguró ayer la renovada fachada del cementerio francés situado en la ribera norte del puerto de Maó en homenaje a la presencia gala en Menorca

Sant Lluís evoca sus orígenes Con motivo de 250 aniversario de la fundación de Sant Lluís y fiel a su compromiso de recuperar y conservar la memoria histórica, la Fundación Hospital Isla del Rey también ha querido rendir un sentido homenaje a la presencia francesa en Menorca restaurando el viejo cementerio galo, situado en la ribera norte del puerto de Maó.

La cálida mañana otoñal y un mar sereno en respetuoso silencio, acompañaron ayer la reinauguración de la restaurada fachada exterior del antiguo campo santo, convertido hoy día en propiedad privada tras la exhumación en 1903 de los cuerpos allí enterrados.

La mayoría eran oficiales y suboficiales franceses que lucharon en diversas contiendas, la última de ellas, la conquista de Argelia en 1830. Muchos de estos soldados habían sido atendidos en el antiguo hospital naval inglés de la Illa del Rei, que por aquel entonces albergaba cerca de 3.000 pacientes.

“Con este acto, la Fundación no sólo restaura piedras como también viene haciéndolo en la Illa del Rei, sino que simboliza especialmente el espíritu y el alma de lo que aquí se vivió, sufrió y padeció”, señaló José María Cardona Natta, vicepresidente de la Fundación Hospital Isla del Rey en una breve alocución junto al cementerio.

Minutos antes, en presencia de la alcaldesa de Maó, Águeda Reynés, el alcalde de Sant Lluís, Cristóbal Coll, y la ex cónsul francesa en la Isla, Monique Larrazet, entre otros asistentes, se procedió al izado de las banderas española y francesa que permanecerán a partir de ahora en este recinto.

También el rector de la parroquia de Santa María, Josep Manguán, bendijo el viejo cementerio católico francés y acto seguido se depositó una corona en memoria de los que un día moraron allí.

Recuperación de lápidas

Tras la remodelación, en su blanquecina y remozada fachada a base de placas de marés, se pueden ver varias lápidas antiguas recuperadas por la Fundación, que hasta hace poco se encontraban en el cementerio de Maó, donde fueron trasladados los cuerpos.

“La France. Reconnaissante a ses glorieux enfants morts pour la servir loin du sol de la patrie. Ille de Minorque 1707-1841”, reza una de ellas, cuyas letras de plomo fundido han sido minuciosamente restauradas por Mármoles Sirerol. Esta desinteresada colaboración fue ayer destacada por Cardona Natta, al igual que el apoyo dado por parte de otras empresas e instituciones, en especial por Autoridad Portuaria y la Estación Naval, entidad esta última que ha sufragado la nueva puerta de madera de iroco que da acceso al interior del recinto.

“Aunque se trata de una propiedad privada, sus actuales dueños han accedido amablemente a recuperar la fachada exterior”, explicó Cardona Natta.

En el interior, nada más atravesar la recia puerta de madera, se descubre a los ojos un fértil y cuidado jardín Mediterráneo, entre el que serpentea un pequeño camino que asciende levemente hacia la casa de tonos salmón.

El recinto, delimitado por viejos muros de marés oscurecidos por la patina del tiempo y visiblemente desgastados, rezuma sosiego y está preñado de vegetación; lavanda, romero, rosales, hibiscus de un intenso color carmesí, adelfas, ullastres, plataneros, palmeras, una exótica flor del paraíso y un limonero que muestra tímido su fruto aún inmaduro agudizan los sentidos e invitan a la contemplación.

FUENTE: Diario Menorca,versión digital, 2/10/2011
http://www.menorca.info/menorca/450081/memoria/heroes/francia


Antoni Orfila i Rotger, l’oblidat diputat maonès del regnat d’Isabel II


L’ombra del seu germà gran fa que sigui gairebé desconeguda la trajectòria d’aquest polític i empresari, que va tenir un protagonisme molt destacat en el sector de la mineria a Espanya

Ocorre sovint que determinats perfils amb prou pes específic romanen eclipsats als ulls de la pàtria local per mor d’un germà soberg. És ben bé aquesta, a parer meu, l’ombra freda i densa que recau fa un segle llarg sobre la figura d’Antoni Orfila i Rotger. Presenta una biografia gens insípida, ans hi abunden les dades del més vibràtil interès polític i empresarial. Però heus aquí que tingué un germà científic, de glòria internacional, que concentrà per als menorquins tota mena d’elogis i de records públics, fins exacerbar l’orgull immortal que sovint agraden de reclamar per a si els conterranis davant determinants noms incrustats en els millors annals de la història.

Antoni, en efecte, fou germà del celebèrrim doctor i catedràtic, fundador modern de la toxicologia, Mateu Orfila (1787-1853). Havia nascut a Maó el 30 de juliol de 1796. Va ser el fill benjamí de la família, completada amb la germana Bàrbara. Ben prest, per devers l’adolescència, passaria a viure a Madrid, potser per resseguir uns anys de formació en el camp del dret. Però, tanmateix, el seu nom apareix titllat d’hisendat en la copiosa documentació electoral que sobre ell tenc recollida. Home consagrat a la política i als negocis, va ocupar set vegades un escó —set, que aviat és dit!— en el Congrés de Diputats en representació de l’illa de Menorca. El trobam a les eleccions de 1840, 44, 46, 50, 51, 53 i 57. Per tant, es tracta d’un diputat que desplegà la seva vida parlamentària, sobretot, en el curs enter de la Dècada Moderada (1844-1854) del regnat d’Isabel II.

Fa un floc d’anys, l’ofici incert de cronista em portà a conèixer Cristian Ruiz, aleshores cap del gabinet de la ministra de Cultura Esperança Aguirre en els anys, és clar, que l’actual presidenta autonòmica de Madrid ostentava aquell càrrec d’Estat. Idò, aquell home elegant, educat i culte resultà ser Orfila de segon llinatge. Però no pas un d’ordinari, sinó de la famosa nissaga del doctor Orfila. Cristian Ruiz Orfila, nat a Madrid l’octubre de 1964, és llicenciat en Dret (1988) i màster internacional en Direcció d’Empreses per l’Instituto de Empresa (1991). Actualment, és sotsdirector de la Fundación Canal de Isabel II i el seu director d’exposicions. Per branca materna de la senyora Teresa Orfila Otermin és un descendent carnal directe d’Antoni Orfila Rotger, el germà del toxicòleg que visqué instal·lat a Madrid tota sa vida.

En el camp empresarial, he vist el nom d’Antoni en un rar llibre titulat “El Indicador de Madrid para 1858”, imprès a la capital. Ens assabenta que feia el domicili a la Corredera Alta de San Pablo, 27. Ben a la vora, hi mantenia un comerç minorista, mentre que al carrer Esparteros regentava un magatzem i una fàbrica d’espelmes de cera esteàriques, vegetals i d’esperma. Tanmateix, aquest no va ser l’únic negoci florent. Potser que un dels més suggeridors —alhora el més lucratiu dels que en sabem quelcom— fou el que l’havia d’emportar al camp de l’empresariat miner de Castella. Poc després de la descoberta d’una primera mina de plata a Hiendelaencina (Guadalajara), Antoni Orfila aviat apareixerà a la llista dels socis fundadors de la societat explotadora de la perforació anomenada Santa Cecília, la pionera de la riquíssima zona argentífera espanyola, una mena d’Eldorado reeixit en el cor de les crisis econòmiques del XIX espanyol. Fou a partir del 1842, data de la localització del jaciment a cura de l’agrimensor navarrès Pedro Esteban Gorriz. Els lligams amb la província de Guadalajara potser li’n provenien del fet conspicu de ser, llavors, l’administrador del patrimoni econòmic colossal del quinzè duc de l’Infantat, Mariano Téllez-Girón y Beaufort Spontin, amb palau senyorial d’estil gòtic tardà a la mateixa ciutat de Guadalajara. Una semblant preeminència, a més, el deixà en contacte amb la política local de la comarca. Fou així que la reina el nomenà alcalde de Guadalajara capital. N’ocupà el càrrec del 31 de març de 1844 al 13 d’agost de 1845, segons el que m’ha assegurat telefònicament Javier Barbadillo, titular de l’arxiu històric de la localitat. En el sector miner, que li produirien, creïblement, abundants i substanciosos lucres, s’hi conduí amb un bon avantatge, científicament parlant. Abans de comprometre’s com a soci i, per tant, abans d’arriscar cabals propis, Antoni Orfila envià mostres diverses del mineral, per fer-ne les prudents anàlisis químiques, al seu germà Mateu, que ja vivia exalçat en una fenomenal reputació europea com a químic. La resposta afirmativa i optimista de Mateu, és clar, l’animaren de seguida a participar de la febre argentífera que es desencadenà a la comarca dels filons. Els negocis miners es perllongaren, ben segur, un grapat d’anys, perquè el nom d’Antoni apareix encara el 1857 formant part d’un organisme anomenat Directiva Central de la Indústria Minera, depenent del Ministeri de Foment. En passar avall el 27 de juny de 1864, Menorca el sabé recordar a penes, de retop, per una gasetilla del 29 copiada del diari madrileny “La Correspondencia”, del director Manuel de Santa Ana: “Anteayer ha fallecido en esta Corte, casi repentinamente, el Sr. Antonio Orfila, persona muy conocida y una de las que más contribuyeron al desarrollo de la industria minera de Madrid, y de las que mayores resultados han obtenido de las grandes explotaciones del rico distrito de Hiendelaencina. Dícese que fue acometido de un accidente apoplético a cosa de las cuatro de la tarde, y cuando llegó el Dr. Asuero, que parece fue llamado inmediatamente, le halló ya cadáver”.

Cristian Ruiz, com a rebesnét d’Antoni Rotger, ¿quan i com pren consciència personal de pertànyer a una excel·lida nissaga històrica d’arrel menorquina?

Un germà de la meva mare, Manuel Orfila Otermin, va ser el receptor i el transmissor de la tradició de la família Orfila. És a través d’aquest conco que els meus germans i jo mateix vam començar a conèixer una mica la història de la família, d’altra banda, tan interessant i tan plena d’aventures. Record que, de petits, ens encantaven els relats sobre l’assalt de pirats que Mateu havia patit en el seu primer —i únic— viatge marítim quan son pare volia que cursés la carrera de pilot de la marina mercant.

Per cert, ¿coneix la terra originària del vostre llinatge?

Sí. He visitat Menorca prou vegades. La primera, jo ja era adult. Tindria devers 20 anys, o més. Em vaig endur una grata sorpresa en comprovar la freqüència tan intensa del meu llinatge matern a l’Illa. M’agrada molt que Menorca hagi apujat tantes posicions en el turisme internacional. És una meravella d’illa, i, per sort, roman molt ben conservada.

¿Quins records familiars guarda sobre Antoni Rotger? Malgrat l’atapeïda vida política i el pes que arribà a forjar-se en el món mercantil de Madrid, ¿no li sembla un personatge esvaït, potser injustament, sota les boirasses de la història parlamentària, però en particular de la història insular?

Per al cas concret de Menorca, no li ho sabria valorar raonablement. No conec la societat illenca prou com per tenir una opinió vàlida. A Madrid, però, no hi falten evidències, en sentit negatiu, de la vostra pregunta. Així Mateu com Antoni són dues figures molt desconegudes; i la biografia d’Antoni, no en parlem... Dins la nostra família, dissortadament, tampoc tenim massa documentació sobre ell. Durant els aldarulls de la Guerra Civil, la casa familiar de Madrid va ser saquejada. Estic segur que, altrament, hi hauríem trobat infinitat de papers. Però, al capdavall, tot es va anorrear. Una pena, una trista, irreparable pena...

¿Què sentiria si algú, de cop i volta, anunciés la promoció d’un acte cultural d’homenatge i de record públic a qui va defensar els interessos públics de l’Illa posat als bancs del Congrés en set eleccions?

No podríem, com a família, sinó sentir un vivíssim interès davant una iniciativa així. I també, és clar, molt d’orgull. Els parlamentaris d’avui podrien aprendre moltes coses recomanables dels prohoms del segle XIX!

¿Res ni un fil de la documentació familiar no es va salvar de l’horda que devastà molt de patrimoni cultural? ¿Ni una carta, ni un llibre, cap objecte innocu que Antoni Orfila hagués usat en vida?

Li ho he referit abans: durant la guerra gairebé tot es va perdre, llevat d’alguns retrats íntims. Per exemple, unes aquarel·les molt ben traçades de l’avi Antoni i la seva muller, una altra magnífica aquarel·la de Palmaroli del seu fill, també dit Antoni, i una simple fotografia de l’esposa d’aquest, Josefina Escobar. Res més.

¿Ha “pelegrinat” la família a París per tal de veure el Musée Mathieu Orfila de la Facultat René Descartes París V; o potser el mausoleu funerari que hi ha al cementeri de Montparnasse; o el carrer parisenc que té dedicat suvora l’Òpera Garnier? I millor encara: ¿ha visitat tal volta la casa natal de Mateu, Bàrbara i Antoni, aquella del sobri medalló de marbre que campa sobre la façana de l’immoble de Maó?

Sí, sí; jo personalment conec el carrer de París, com també la petita i cèntrica via de Madrid, en el cor del barri de Chamberí. Pel que fa al Musée Orfila de la capital francesa, tenc notícia de la seva existència, però diverses restriccions que condicionen les visites espontànies, no m’han permès mai, encara, visitar-lo. Una llàstima.


"A l’Illa hi va arribar a haver tots els oficis exceptuant el d’armer"


Autofitxa
Em dic Antoni i vaig néixer a Ciutadella dia 27 de novembre de 1939. Estic casat i sempre m’ha agradat molt indagar sobre la història de la pagesia a Menorca. De fet, he escrit dos llibres, “Menorca Pagesa” i “Menorca Pagesa II”, per allà l’any 1988. Ara estic jubilat, però al llarg de la meva vida he fet de pagès i de xofer, així com també de repartidor de “es Diari”.

Vostè té uns forts vincles amb la pagesia pels seus orígens, veritat?

Jo vaig néixer a Son Angladó. Després, els meus pares es van fer pagesos, de Bini Atramet, i posteriorment, em vaig llogar de missatge de tot l’any durant tres o quatre anys per després anar de jornal per aquí i per allà. Vaig fer de pagès fins que em vaig casar amb 29 anys. Després, em vaig posar a menar camió una temporada. També vaig fer feina a una cantera on vaig estar un parell d’anys, i de recader. Posteriorment, vaig tornar a fer jornals al camp fins que em van venir a cercar d’una empresa de sabates per fer de xofer. Per tant, la meva relació amb el camp és llarga, però he de dir que a més d’arreplegar la informació de tot allò vist i fet, també ha estat gràcies a les investigacions.

Què vol dir?

Farà més de 30 anys que col·labor amb “es Diari” i he anat arreplegant tot allò que deixaven els historiadors, les componia en articles fins que un dia, el senyor De Nicolás em va dir que tota aquesta informació no la podia tirar per res del món. Però jo no sabia escriure en pla. Me’n ben record que n’Andreu Anglada em va mostrar a escriure a màquina. Ja era casat quan me vaig comprar la primera màquina i em vaig posar a escriure en castellà sobre pagesia. Però, vaig veure que no tenia sentit i ho vaig tirar tot.

I com va aprendre a escriure en menorquí?

Tenia ja una edat avançada quan en vaig aprendre. Vaig rebre consells de Borja Moll, Martí i Camps, Catalina Moll i Llorenç Olives. I fou després que em vaig decidir a escriure en menorquí, en un estil molt propi. He publicat articles al diari, a la revista “Iris”, algun que altre “Quadern de Folklore” i pròlegs, entre altres. Aquests dos llibres de “Menorca Pagesa” inclouen els articles que he anat publicant al diari i a l’“Iris” i, sobretot, fotos antigues.

I què és la pagesia per Menorca?

Ho és tot. És molt important saber d’on venim, quins són els orígens i aquests són els de la pagesia. Menorca ho era tot pagesia. De fet, hi va arribar a haver tots els oficis exceptuant el d’armer.

El camp és un tresor que s’està perdent?

Alguns casals han perdut la blancor. Abans, donaves un cop d’ull i no veies més que puntets blancs de les cases del camp. Ara no passa, moltes no s’emblanquinen, no es cuiden. També necessiten un arranjo les marines, les parets seques.

FUENTE: Diario Menorca, versión digital, 2/10/2011,http://www.menorca.info/menorca/450072/l/illa/hi/arribar/haver/tots/els/oficis/exceptuant/d/armer








Menorca, la isla encantada 

Bañada por el mar Mediterráneo e inmersa en el archipiélago balear se encuentra la isla de Menorca, un territorio de 71.186 hectáreas declarado Reserva de la Biosfera por la Unesco en 1993. Esta medida de protección atendió principalmente al alto grado de compatibilidad existente entre la conservación del medio natural y paisajístico de la isla con el desarrollo de las actividades económicas y sociales de la población, cuya densidad alcanza, aproximadamente, los 86.000 habitantes.

La isla, rica en fauna y flora de clima mediterráneo, alberga al menos 83 especies vegetales endémicas y otras tantas animales, como la vaca roja o el caballo menorquín. Posee también un destacado valor ornitológico por tratarse de una zona de tránsito migratorio cuyo epicentro se encuentra en la Albufera des Grau, al este de la isla, territorio declarado Parque Natural en 1995.

Sensibilización ambiental
Sus más de 70 playas constituyen uno de los principales reclamos turísticos de la isla. Ocupan un total de 216 kilómetros de costa para todos los gustos, desde las más transitadas y dotadas de servicios hasta las más recónditas y salvajes.

No obstante, todas ellas están perfectamente reguladas y protegidas por leyes autonómicas, hecho que permite mantener su atractivo estado de conservación. Y es que precisamente uno de los retos que mantiene la isla como Reserva de la Biosfera es conservar su entorno como hábitat plenamente sostenible, a pesar del tránsito turístico, mediante la protección de los ecosistemas dunares y marinos.

Por otro lado, el crecimiento urbanístico está regulado, las especies autóctonas de flora y fauna se protegen frente a especies invasoras, y algunos microhábitats propios de la región, como las charcas temporales, se vigilan con especial ahínco.

Sensibilizar a la población
En todo ello tienen mucho que decir algunas ONG y el Consell Insular de Menorca, que, junto con otras entidades como la Fundación Biodiversidad, desempeña un proyecto de sensibilización de la población isleña, incidiendo especialmente en el colectivo escolar, para fomentar la percepción de las actividades humanas como elemento que ha de confluir con el paisaje menorquín sin alterarlo.

Otras entidades, como el Grupo Balear d’Ornitología i Defensa de la Naturaleza (GOB Menorca), fijan su atención en la sostenibilidad agraria. Financiado por la Fundación Biodiversidad y el Gobierno Balear –entre otros–, el GOB desarrolla desde el año 2009 el proyecto Sembrando Custodia, a través del cual se han establecido acuerdos con 23 fincas menorquinas (unas 1.450 hectáreas) para fomentar un sistema de gestión agrario que preserve los valores ambientales a la par que se garantiza al agricultor la sostenibilidad económica de su actividad.

Voluntariado ambiental
Por otro lado, el GOB ha organizado también actividades de voluntariado ambiental en las que han participado más de un centenar de personas en el último año, así como cursos de formación medioambiental para 60 educadores, diversas excursiones didácticas y actividades escolares.

Todo ello contribuye a que Menorca, consciente de su enorme potencial turístico, se responsabilice de la protección de su patrimonio natural mientras da la bienvenida a los turistas que la visitan cada año